lauantaina, marraskuuta 15, 2014

Harmaa liittokokouspäivä

Blogia tulee kirjoitettua nykyään aivan hävettävän vähän. Twitteriä - kuten aina - vielä vähemmän. Facebookissa en käytännössä edes ole. Olen viime aikoina tyytynyt olemaan olemassa lähinnä bittien ulkopuolella ja sielläkin pienenlaisesti. Leipätyön lisäksi viikkoihin on mahtunut ensiapukurssia, ilmakiväärirataa, kuntosalia, Museoveturiseuran saunailtaa ja Panssarikillan esitelmätilaisuutta.

Tänään pidettiin Museorautatieliiton syyskokous Hyvinkäällä. IC170 kulki myöhässä, mutta kokoukseen ehdittiin ajoissa. Museoveturiseuralla on pienen tauon jälkeen taas edustus liittohallituksessa. Onnea, Marko! Oma pesti liiton toiminnantarkastajana jatkuu.

Mielenkiintoisilta kuulostivat ensi vuoden toimintasuunnitelmaan sisältyvät ideat museoliikenteen junaturvallisuuskoulutuksesta sekä vaihtotyönjohtajan ja museoliikennekuljettajan koulutuksista.

Koulutustarvetta on. Liikenteen turvallisuusviraston Trafin katsaus Rautateiden tila 2014 kertoo, että museorautatieliikenteellä on turvallisuudessa parantamisen varaa. Niin myös monella muullakin kiskoliikenteen toimijalla. Liittokokous keskittyi terveelliseen itsekritiikkiin, mutta ylipäätään kiskoliikenteessä sattuu ja tapahtuu. Raportissa on 39 sivua. Miten monta olisi vastaavalla tarkkuudella tehdyssä maantieliikenteen onnettomuuksista ja läheltä piti -tilanteista kertovassa raportissa?

Ei kommentteja: