lauantaina, joulukuuta 20, 2008


RAILI se on mun rattoni


Marraskuussa bongaamani ja blogissakin pariin kertaan ihmettelemäni Riihimäen ratapihalla seisovan sinikoppisen Fh-vaunun tarkoitus sitten selvisi Resiina-lehden numeron 4/2008 myötä, kuten oli luvattu.

Kyseessä ei varsinaisesti ole Fh vaan RAMI (RAdioverkon MIttausvaunu). Ratahallintokeskus vuokrasi VR:ltä Fh nro 3330-8 -vaunun ja muutatti Pieksämäen konepajalla siitä uuden GSM-R-radioverkon kuuluvuuden mittausvaunun maalaten samalla kopin siniseksi erottumaan tavanomaisista Fh-vaunuista. Muutostyö valmistui lokakuun lopulla.

GSM-R-radioverkko (Global System for Mobile communications – Railway) tunnetaan rautatieliikenteen parissa myös nimellä RAILI (RAutateiden Integroitu Liikenneviestintäjärjestelmä). Se on liikenteenohjaajien, veturinkuljettajien, konduktöörien, vaihtotyönjohtajien ja ratatyötä tekevien väliseen radioviestiliikenteeseen tarkoitettu järjestelmä, joka korvaa vanhan vuonna 1984 valmistuneen VHF-taajuusalueella toimivan analogisen linjaradiojärjestelmän kevääseen 2010 mennessä. Siinä, missä linjaradio soveltuu vain puheen välittämiseen, voidaan RAILIa käyttää myös muihin sovelluksiin samaan tapaan kuin TETRA/VIRVE-viranomaisverkkoa. VIRVEn tapaan RAILI on suojattu ja tarkoitettu vain rajatulle käyttäjäkunnalle. Viime vuonna RAILI valmistui liikenteenohjauksen osalta, ja kokonaisuudessaan verkon pitäisi olla valmis käytännössä näinä päivinä. Ratatyömiehet velvoitetaan kiinteään parisuhteeseen RAILIn kanssa ensi vuoden lokakuusta alkaen. RAILI-verkon tukiasemien kunnossapidosta vastaa Digita Oy. Rautatieharrastuspiireissä pelätään mahdollista pakkoavioliittoa RAILIn kanssa. Vanhemman sisarensa VIRVEn tapaan sellainen nimittäin kävisi lompakon päälle.

Itse Fh-vaunut ovat olleet melko harvinaisia näkyjä tällä vuosikymmenellä. Kyseinen vaunutyyppi edustaa VR:lle aikanaan sangen tyypillistä kierrätysperiaatetta eli uuden vaunutyypin rakentamista vanhan, käytöstä poistetun alustalle. Fh-tyyppi on tarkoitettu jakelu- ja keräilyjunien eli suurten tavaraliikennepaikkojen välillä tavarankuljetusta ja vaihtotöitä hoitavien tavarajunien "konduktöörinvaunuksi". Logistiikan kehittyminen on vähentänyt jakelu- ja keräilyjunien tarvetta. Lisäksi vaihtotöihin tarvittava junamiehistö mahtuu nykyisin matkustamaan veturin hytissä, kun koneapulaista ei enää käytetä ja junamiehistön määrää on vähennetty työmenetelmien ja -välineiden rationalisoinnilla.

Ei kommentteja: