lauantaina, huhtikuuta 12, 2008


Rautatieuutisia


Kotikylän rautatieasema on yhä hiljaisempi paikka, ja lipunmyyntikin uhkaa loppua kuluvan vuoden aikana. Yläkerran hulppeat neuvottelutilat pääsivät päiväksi arvoiseensa käyttöön, kun museorautatieväki sekä liikenneministeriön ja rautatieviraston väki tapasi toisiaan. Esko ja kumppanit olivat nähneet ison vaivan järjestelyissä.

Reilusti enemmänkin väkeä olisi paikalle mahtunut kuulemaan rautatieliikenteen tulevaisuutta koskevista kysymyksistä niin normaalin kuin museoliikenteenkin kannalta. Kun rautatieharrastajien yhteenliittymää vuoden 1990 syksyllä samoissa huoneissa perustettiin, olivat haasteet nykyistä pienempiä - lähinnä yhteisten esinehankintakäytäntöjen sopimista - mutta osallistujia paljon tämänpäiväistä enemmän.

Suomen rautatiesäännöstö uudistuu EU-sääntelyn hengessä. Kuten kansallista lainsäädäntöä ohjaavat eurooppaoikeuden säädökset, ohjaavat rautatieliikenteen säännöstöä YTEt eli yhteensopivuuden tekniset eritelmät. Ajatus maanosan laajuisesta rautatiekuljetusverkosta on unionin hallinnossa niin hyvin omaksuttu, että kuuleman mukaan komissiosta on viime aikoina aivan vakavalla naamalla tiedusteltu, eikö Suomi voisi muuttaa raideleveyttään yleiseurooppalaiseen 1435 mm:iin.

Marraskuussa siirtyy historiaan Junaturvallisuussääntö-niminen instituutio. Se korvataan neljällä sääntökokoelmalla, jotka ovat:
- Rautatiejärjestelmän liikennöinti ja ratatyö
- Rautatiejärjestelmän opasteet, opastimet ja liikennöintiin liittyvät merkit
- Rautatiejärjestelmän viestintä
- Junan jarrutuskyky sekä jarrujen tarkastus ja koettelu.

Opasteita koskeviin sääntöihin sisältyy mielestäni erinomainen pedagoginen oivallus. Opastimien ja opasteiden esitystapa on nyt valittu opaste- ei opastinlähtöisesti. Vanhaan perinteeseen kuului esittää asia opastinlähtöisesti, toisin sanoen kerrottiin, mitä opasteita milläkin opastimella annetaan (esimerkki vuoden 1996 Jt:stä). Uudessa sääntökokoelmassa tämä on käännetty niin päin, että esitetään miltä määrätty opaste näyttää eri opastimilla annettuna. Näin ollen lukija ei joudu selaamaan liikennöinnin kannalta ensisijaista asiaa eli määrättyä opastetta toissijaisten asioiden eli opastintyyppien mukaan tehdystä jäsentelystä.

Museorautatiekaluston osalta huolestuttavaa on, että rautatievirastossa tekeillä olevaan museoliikennemääräykseen todella sisältyy kohta, jonka mukaan Seuraavana luetelluilla rataosuuksilla museokalusto ei saa liikennöidä junana. Rajoitus ei koske junan lähtemistä liikennepaikalta rataosuudelle eikä junan saapumista liikennepaikalle rataosuudelta.
Helsinki-Turku
Helsinki-Tampere-Parkano-Kokkola-Oulu-Kemi
Kerava-Imatra-Joensuu-Kontiomäki-Oulu
Riihimäki-Lahti
Toijala-Turku
Pori/Rauma-Tampere-Jämsä-Jyväskylä-Pieksämäki
Kotka/Hamina-Kuopio-Kontiomäki
.

Museojunien kaikenlainen ajaminen siirtoja myöten on määräyksen myötä lakkaamassa kaikkialla niinsanotulla runkoverkolla (mitä sanaa kuulemma ei valtionhallinnossa ole tänä päivänä korrektia käyttää). Eräiltä muiltakin radoilta - vaikkapa Porvoon ja Valkeakosken radoilta - museoliikenteen lopettaisi määräys, joka kieltää matkustajajunien ajamisen vaihtotyönä. Sen kaltaisessa, nyt pannaan joutuvassa, toiminnassa tuli oltua mukana ainakin viime elokuussa.

Totesin, että esitelmöitsijän Powerpoint-tiedoston ja projektoriin kytketyn tietokoneeni OpenOfficen väliltä taisi puuttua YTE. Toivottavasti YTE kuitenkin löytyy varsinaisista asioista rautatieviraston ja museoliikennöitsijöiden etujärjestön RMHL:n kesken.

Liikenneministeriön puheenvuorossa selostettiin liikennepoliittista selontekoa. Ministeriöiden hallinnonalojen nykyohjelmien tapaan kyseessä on - ainakin rautatieliikenteen kannalta - runsaahkosti sanoja mutta vähänlaisesti sisältöä (toinen vastaava ohjelmajulistus on opetusministeriön "KESUna" tunnettu lähitulevaisuusohjelma).Liikennepoliittinen selonteko asettaa niukasti tavoitteita ja tarjoaa niiden saavuttamiseen vielä niukemmin resursseja. Rataverkon konkreettinen kehittäminen tapahtuu kehitysaluepolitiikan hengessä - mikä sinänsä on arvokasta, mutta tuskin riittävää ainakaan ilmastonmuutoshaasteisiin vastaamisen kannalta - sekä ensisijaisesti tavaraliikennettä ajatellen.

Ei kommentteja: