sunnuntaina, tammikuuta 06, 2008


Viimein eläkkeelle?


vaunut.orgin havaintopalstalla arvaillaan, että Dv16-vetureiden käyttö on viimein päättymässä. Sen mukana katoaa 1950-luku rautateiden arkipäivän liikkuvasta kalustosta (pahoittelen, että tähän hätään on linkittää "vain" museoajokuva: ahkera kameran mukana kantaminen syksyn Helsingin työmatkoilla kun ei tuottanut saalista).

Dv16-sarjan veturit - alkuperäiseltä sarjamerkiltään Vv16 - on valmistettu Tampereella vuosina 1962-1963, mutta sarja pohjautuu samankaltaiseen, jo 1950-luvun lopulta saakka rakennettuun Vv15-sarjaan (sittemmin Dv15). Dv16:n erona Dv15:een on päämoottorin ahtoilman jäähdytys, minkä vuoksi moottorin tyyppi eroaa vanhemmasta sisarestaan L-kirjaimen verran (Ladeluftkühler). Näinollen Dv16:n moottoriteho, vajaa 700 kW, on hieman suurempi kuin Dv15:n. Lisäksi Dv16:n pyörien halkaisija on 90 mm suurempi kuin Dv15:ssä, mikä yhdessä suuremman moottoritehon kanssa antoi Dv16:lle suurimmaksi sallituksi nopeudeksi 85 km/h vanhemman sisaren 75 km/h:n sijasta. Täten myös vetovoimakäyrät ovat sisaruksilla aavistuksen verran eri muotoiset.

Vuosia sitten muuan pitkän linjan rautatieharrastaja ennusti, että Dv15-16-sarjasta tulee käyttöikänsä puolesta uusi "Kana". "Kanoja" eli L1-sarjan (vuoden 1942 jälkeen sarjamerkkinä Vr1) vaihtovetureita käytettiin vuodesta 1913 vuoteen 1975. Yhtä pitkäksi ei näiden Dv-sarjan kytkintankoveturien käyttöikä ehdi muodostua, vaikka aloitus laskettaisiin Vv15:n - tai jopa teknisen esi-isän eli Vr11:n - käyttöönotosta eli vuodesta 1958 alkaen.

Printed media strikes back?


vaunut.org-palvelun tulevaisuutta pohdittiin uusimman Resiina-lehden pääkirjoituksessa. Palvelun kehittäjä ja ylläpitäjä J. Määttä on pyytänyt Resiinaa ottamaan palvelun hoidettavakseen, mihin Resiinan toimituskunta on ollut suostuvainen.

Pääkirjoituksessa mainittiin mahdollisista käyttömaksuista tai kuvien lisäysoikeuden rajaamisesta vain Resiinan tilaajille (eli käytännössä kustantaja- tai muiden yhteistyöyhdistysten jäsenille). Toistaiseksi tällaista ei näytä tehdyn, mutta Resiinan nimeämät vaunut.org-moderaattorit lienevät jo nyt tai ainakin pian työssään.

Alunperin Köykän herrasväen talkootyönä syntyneellä Blogilistallakin on kuulemma nykyään jotakin tekemistä Helsingin Sanomien kanssa.

Mielenkiintoisia tapauksia niinsanotusti digitalisoituvassa mediakulttuurissa.

Ei kommentteja: