tiistaina, maaliskuuta 13, 2007


Liikennepolitiikka


Joukko aktiivisia rautatieharrastajia julkaisi tänään Rautatien aika -nimisen pamfletin jatkoksi pari vuotta sitten ilmestyneelle edelliselleen.

Rautatieharrastus, nimenomaan "hardware-tyyppinen" konkreettisiin esineisiin keskittyvä, vaatii nykyisessä toimintaympäristössä taakseen varsin paljon politiikkaa. Ilman sitä ei ole toimi- ja säilytystilaa, ratakapasiteetin kaltaisesta asiasta puhumattakaan. Raideryhmä on laajentanut rautatieharrasteen poliittista aspektia oman toiminnan resursointia laajemmalle yhteiskunnan infrastruktuurin tasolle.

Harrasteiden, teknillisten samoin kuin muiden, politisoituminen on 2000-luvun trendi. Osittain se johtuu siitä, että kotipihan ulkopuolella toteutettavien harrasteiden resursointi vaatii liittyy yhä moninaisempiin ja monimutkaisempiin asioihin. Lisäksi yhä useampi haluaa lausua mielipiteitään julki. Varsinkin viimeksimainitussa nimenomaan verkko on edesauttanut politisoitumista. Vaikkapa vaunut.org-sivuilla suuri osa kommenteista on alusta saakka ollut jonkinlaisia liikennepoliittisia kannanottoja. Yhteiskunnallinen ja poliittinen osallistuminen tuskin on määrällisesti vähentynyt jostakin 1970-luvun alusta. Päinvastoin, esimerkiksi verkko on laajentanut sitä kapean eliitin puoliammattimaisesta toiminnasta jokaisen ulottuville. Samaten se ilmenee eri kanavien kuin yksinomaan puolueiden ja niihin verrattavien instituutioiden kautta.

Takaisin rautatieharrasteeseen. Jo parina aamuna olisi saanut kuvattua ratakuorma-autojen Tka7 ja Tka8 "parivetoja" Tl-Tku-radan perusparannustyömaan puitteissa. Kameraa vain ei ole ollut käsillä.

Öljyvuodon paikannus


Nolompi tilanne auton kanssa. Siitähän piti vaihdelaatikon vuotaa, ja siksi se vietti päivän huollossa. Olisikin vaihteisto vuotanut, niin ainakin oma ylpeys olisi säilynyt. Vuotaja oli takakontin alla olevassa lokerossa moottoriöljypullo, jonka korkin olin sulkenut huonosti. Vana oli etsinyt reitin alas niin, että näytti tulevan edempää, ja ESP-tyyppinen öljy näytti keltaiselta lumisessa maassa, kuten näiden vaihteistoöljykin.

Huollon hommaksi tuli sitten vain siivous. Heillä oli hyvät aineet siihen. Mutta kotona tuli moitteita. Syystä.

Liian aikainen kevät


Viime yö oli lämmin, pakkasta ei tainnut olla lainkaan, ja päivä aivan liian keväinen maaliskuun kolmanneksitoista. Lumi alkaa olla vähissä pururadallakin. Tänä iltana sitä vielä riitti niin kisailleille junioreille kuin sunnuntaihiihtelijälle, ja sovussa mahduttiin uralle.

Ei kevätsäiden näin varhain pitäisi alkaa. Kai tämä maksetaan aikanaan ankaran takatalven muodossa. Mahdankohan muistaa oikein, että 1990-luvun alkupuolella oli useampi tämän kaltainen kevät Tampereen seudulla?

Talvisodan muistopäivä



Maaliskuun 13:tta on vietetty talvisodan päättymisen muistopäivänä. Jotakin perustavanlaatuista suomalaisesta arvomaailmasta kai kertoo se, että muistellaan mieluummin sodan loppumista kuin alkamista. Viime vuosikymmenen alussa taisi vaikuttaa hiukan toisenlaistakin ilmapiiriä. Lieneekö sitten ollut lama vai mikä, kun antoi muuta ajateltavaa.

Ei kommentteja: