lauantaina, maaliskuuta 06, 2004

Radiomainontaa ja rasvajuttuja


Autoradiossa meillä on useimmiten viritettynä Radio Novan taajuus. Puolisoni suosikki Groove FM ei jostain syystä kuulu aivan kotikulmilla.

Monissa Novalta kuuluvissa mainoksissa on alkanut herättää huomiota muuan asia. Jossain mainostetaan einesruokia, jossain virvoitusjuomia, jossain vakuutuksia. Huumori tai "huumori" on usein mukana, mutta siinä olen havaitsevinani yhteisen piirteen monille mainoksille. Mainosten tekijöiden huumorikulttuurissa tuntuu olevan viitteitä kuulumisesta "30 ja risat" -sukupolveen. Einesruokaa perheelleen tarjoileva kapiainen tai colaa hakeva mustalainen ovat äänihahmoina kuin Kallialan ja Peteliuksen 1980-luvun jälkipuoliskon TV-kansansuosikista. Vakuutusmainoksen päähenkilö kuuluu nykynuorisoon, mutta hänen isänsä antaa ymmärtää viettäneensä "hurjaa nuoruuttaan" jo 1960-luvulla (kuten tekivät juuri tuon 30+ikäpolven isät).

Eikö media-alalle päätynyt hyvinvointi-Suomen kasvattama sukupolvi kykene tuottamaan omaa huumoria? Vai eikö kohderyhmän katsota ymmärtävän muuta?

Vai onko kyse laajemmasta ilmiöstä, tämän sukupolven muutoinkin paljon harjoittamasta retroilusta, johon voi törmätä vaikka weblogeissa (kyllä, tässäkin sepustuksessa)?

Sitten jotakin aivan muuta. Pistoolimallinen pieni (1500 W) kuumailmapuhallin on hyvä työkalu vanhan pitovoiteen poistoon, jos haluaa toimia nopeammin kuin pelkän siklin kanssa. Tervavoidekerrokset kuumana levitettyine pohjavoiteineen lähtevät rättiin helposti. Kallista, epäekologista, pahanhajuista ja muutenkin epämiellyttävää voiteenpoistoainetta ei tarvita kuin viimeistelyyn.

Iltapäivän aurinko kutsuu ulos.

Ei kommentteja: